زیباییشناسی بومی حضور گیاه در معماری مراکش
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
شناخت و تحلیل عنصر تزیینی کنگره در معماری بومی مراکش
استفاده از عنصر کنگره به صورت تزیینی، در هنر بعد از اسلام مراکش، به اندازهای وسیع است که همراه با جایگاهی شبیه کاربرد عملی آن ( قرارگیری در ردیف بالایی یک ریتم از تزیینات)، در همۀ تزیینات کشور مراکش مشاهده میشود.هرچند کنگره در معماری نقاط دیگر جهان نیز به صورت عملکردی و گاه، تزیینی مشاهده میشود اما فراوانی و فراگیر بودن کاربرد کنگره در تزیینات و هنر بعد از اسلام مراکش موضوعی است که اهم...
متن کاملحضور درخت در مراکش
با نگاه به ریشه کلمه "بومی"، برای درک جلوۀ بومی یک عنصر در فرهنگ یک سرزمین باید جلوههای مختلف عینی و ذهنی آن را در محصولات فرهنگی برخاسته از آن جستجو کرد. نمودهای عینی بیشتر از فضاهای کالبدی مانند شهرها، معماری و سایر محصولات مبتنی بر عینیت یافتن یک اندیشه قابل استخراج است و جلوههای ذهنی بیشتر از بروز ذهنیت اهالی یک سرزمین در هنرها و دریافتهای ذهنیتر آنها حاصل میشود. در این مقاله برای درک ...
متن کاملخوانشی تطبیقی ریشههای برخی الگوهای تزئیناتی در معماری سنتی مراکش
تزئینات یکی از شاخصترین مؤلفههایی است که معماری سنتی مراکش با آن شناخته میشود و با توجه به اینکه نشانهشناسی جریانات تأثیرگذار در حوزه تزئینات با روایی بیشتری نیز انجام میپذیرد، پرداختن به ریشهشناسی الگوهای تزئیناتی میتواند بازنمایی صحیحتری از ریشههای کلیت معماری مراکش را رقم بزند. مبتنی بر بررسیهای میدانی صورت گرفته، سه حوزه تأثیرگذاری زیباییشناسی رومی، بربر و اسلامی به الگوهایی تزیی...
متن کاملمطالعه تطبیقی مفهوم فضا در معماری بومی و معماری مدرن
در این مقاله که به بررسی و تحلیل مفهوم فضا در معماری بومی و مدرن پرداخته شده است، ابتدا مفهوم فضا به صورت کلی و فارغ از جهتگیری سبکی و گرایشی به اختصار تبیین گردیده است. پس از آن به ارائهی تعاریفی از هر کدام از انواع معماریهای مذکور با استناد به گفتهی محققان و اندیشمندان حوزههای هنر و معماری پرداخته شده است. سپس با هدف تبیین تفاوت مفهوم فضایی که تخصصگرایان معماری در دوران مدرن، در نظر دا...
متن کاملرویکردها به معماری بومی در نظریه پردازی مدرن معماری
نگاه تحلیلی به معماری بومی محصول یک روند تکاملی تاریخی نیست، بلکه نشان از نیازی دارد که برخلاف طبیعت خود معماری بومی که فاقد ادعای تئوریک است، در درجه اول در حوزة ذهنی و نظری شکل گرفته است . این نیاز تئوریک، که پس از دوران رنسانس خود را آشکار می کند، وجوه مختلفی دارد که انطباق آن با برخی ویژگی ها در معماری بومی، نظریه پردازان و سپس معماران را به سوی این نوع از معماری جلب می کند ...
متن کاملروند تحولات نفار در معماری بومی مازندران
در منطقه شمال ایران با توجه به فرهنگ و شرایط خاص آب و هوایی این ناحیه که تا حدی با سایر نواحی ایران تفاوت دارد، در طول زمان، معماری خاصی شکل گرفته که برخاسته از فرهنگ برونگرا با ریشههای ایرانی و اسلامی بوده است. سقانفار، نوعی نفار است که به نام حضرت ابوالفضل، ساقی لب تشنگان کربلا بنا شده است. مبحث اصلی این مقاله با توجه به پژوهشهای میدانی مطالعه و شناخت نفارها و سیر تکاملی آن به سقانفار، و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 20
صفحات 43- 54
تاریخ انتشار 2018-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023